نقش آفرینان عرصه اینترنت

 

اینترنت این روزها نقش بسیار پر رنگ تری از آنچه که در چند سال پیش داشت پیدا کرده است. به نحوی که این روز ها به مدد دست آوردهای بزرگان این حوزه درگذشته و حال شاهد شکوفایی هرچه بیشتر شبکه جهانی هستیم و بسیار به جا خواهد بود تا افرادی را که نقشی به سزا درشکل گیری این شبکه جهانی داشتند کمی بشناسیم. در اینجا تعدادی از بزرگان تاریخ اینترنت معرفی شده اند:

وینتون سرف وباب کان (Vinton Cerf & Bob Kahn )


وینتون سرف به همراه باب کان کسانی بودند که پروتکل TCP/IP را پایه گذاری کردند که به موجب آن بین کامپیوترهای یک شبکه امکان ارتباط وانتقال پیام برقرار شد . وینتون سرف در یک اظهار نظر جالب توجه بیان کرده که اینترنت آینه ای تمام نما از اجتماع افراد است و ارسال هرزنامه نیز یکی از آثار جانبی رایگان بودن سرویس ایمیل است.

سرتیم برنرزلی (Sir tim bernerslee )


وی اولین کسی بود که آنچه ما تحت نام world wide web (وب جهان گستر) می شناسیم را با ارائه یک سرویس کلاینت / سرور پایه گذاری کرد و به دنبال آن مرور گری ساده راخلق کرد تا به وسیله آن بتوانیم مطالبی غنی تر از تنها یک متن خالی و دارای خصیصه ای به عنوان لینک (پیوند یا ابر متن ) در بستر اینترنت مشاهده کنیم. او هم اکنون پرچم دار کمیته W3C است که وظیفه اش پیش برد تدوین استاندارد هاست.

ری تاملینسون (Ray Tomlinson )


حضور ویژگی بی بدیل اینترنت یعنی ایمیل را مدیون برنامه نویسی کهنه کار یعنی ری تام لینسون که به پدر ایمیل شهره است هستیم وی اولین نفری بود که در حین اختراع سرویس ایمیل علامت معرف @ را برای نشانه گذاری در این سرویس برگزید تا امروزه میلیاردها نفر در سراسر دنیا از آن بهره مند شوند.

لری پیج و سرگئی برین (Larry Page & Sergey Brin )


کمتر کسی است که نام این دو اعجوبه وب یعنی لری پیج و سرگئی برین از موسسان شرکت معظم گوگل را نشنیده باشد.
این دو با خلق موتور جستجوی گوگل مسیر وب را تغییر دادند و شاید به جرات بتوان گفت که تمامی کاربران اینترنت در دنیا از سرویس آنها استفاده کرده یا می کنند. در ابتدا شرکت گوگل با ایده و سرمایه شخصی آنها تاسیس شد و دیری نپایید که با درخشش سریع خود توانست به غولی دست نیافتنی و محبوب تبدیل شود. این دو الگوی موفقیت بسیاری از
جوانان هستند.

بیل گیتس (Bill Gates )


بیل گیتس معرف حضور همه اهالی وب هستند. با تاسیس میکروسافت وخلق سیستم عامل ویندوز انقلابی درنحوه استفاده کاربران از کامپیوتر و اینترنت به راه انداخت و کامپیوتر رو میزی را در اقصی نقاط دنیا به یک وسیله ضروری در زندگی روزمره تبدیل کرد.

دیوید فیلو و جری یانگ (David Filo & Jerry Yang )


حاصل خلاقیت دیوید فیلو و جری یانگ سایت یاهو شد. سایتی که با رشد چشمگیر به سرعت به اولین پایگاه اینترنتی دنیاتبدیل شد و خدمات بسیاری از جمله سرویس ایمیل را به راه انداخت. در کشور ما ورود به سایت یاهو مصادف با اولین تجربه اینترنتی بسیاری بوده و هست و تا مدتی یاهو را معادل اینترنت میشناختند. هم اکنون نیز یاهو بارقابتی تنگانگ با گوگل و سایرین به بقای خود ادامه میدهد.

پیر مراد امیدیار موسس ایرانی آریکایی(Pierre Omidyar ( eBay


پیر امیدیار که مایه مباهات بسیاری از ایرانی ها است یک کارآفرین دورگه ایرانی آمریکایی متولد فرانسه که به خوبی طبیعت انسانها را شناخت و بر همین اساس سرویس خرید و فروش eBay را خلق کرد. وی عقیده دارد که چیزی که برای یک نفر بی ارزش است ممکن است برای دیگری با ارزش باشد تا سایت عظیم eBay برای داد و ستد و مزایده کالاها و خدمات پا به عرصه اینترنت گذارد.

جیمی ویلز ( Jimmy Wales )


جیمی ویلز پایه گذار بزرگترین دایره المعارف جهان موسوم به ویکی پدیاست که امروز به عنوان یک منبع کلی مورد استفاده میلیون ها کاربر اینترنت است و توسط همین کاربران نگهداری، پالایش و به روز میشود حاصل تلاش ویلز امروزه به منبعی ارزشمند در وب بدل گشته که زبان فارسی نیز درصدی از حجم مطالب را به خودش اختصاص داده است.

چاد هرلی، استیو چن و جواد کریم (Chad Hurley & Steve Chen & Jawed Karim )


چاد هرلی به همراه استیو چن و جواد کریم از بنیانگذاران سرویس به اشتراک گذاری محبوب YouTube هستند که در حال حاضر این سرویس تا نمایش روزانه ۱۰۰ میلیون ویدئو در موضوعات مختلف پیشتاز حوزه پخش اینترنتی است. در ادامه کامیابی این سه دوست وهمکار شرکت گوگل YouTube را با مبلغ گزافی خریداری کرد. این سرویس الهام بخش دهها سایت مشابه حتی در داخل ایران شده و می شود.

مارک زوکر برگ (Mark Zukerberg)


مارک زوکر برگ خالق معروف ترین شبکه اجتماعی دنیا یعنی فیس بوک با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر عضو است. ایده ابتدایی این سایت از خلق یک وب سایت محلی برای دانشجویان دانشکد ه ای که زوکر برگ در آن تحصیل می کرد نشئت گرفت و کار به جایی رسید که در حال حاضر به قله سایتهای اینترنتی از نظر ترافیک راه یافته است.

جک دورسی (Jack Dorsey )


چه کسی است که درمورد سرویس پیام نگاری توییتر چیزی نشنیده باشد؟ سرویسی که توسط جک دورسی برای اینکه آشنایان از حال یکدیگر باخبر شوند خلق شد و رشد کرد. این سرویس درحال حاضر به کاربرانش امکان می دهد تا با به کارگیری حداکثر ۱۴۰ حرف به بیان حرف های دلخواه خود بپردازد. بسیاری از افراد از این سرویس برای درج نظرات و عقاید و حرف های روزمره خود در تمامی شاخه ها بهره م یگیرند و یا حرف های دیگران را مکررا دنبال می کنند. از این میان نیز شرکتها و بنگاه های تجاری بیکار ننشسته اند و با بهره گیری از این سرویس کسب و کار خود را رونق داده اند.

جف بزوس (Jeff Bezos)


جف بزوس کسی است که بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان یعنی آمازون را خلق کرد پس از آن کتاب خوان کیندل (kindle) را ابداع کرد تا پس از قرن ها به ماندگارترین رسانه بشر رنگی دوباره بخشد. آمازون در حال حاضر الهام بخش بسیاری از فروشگاه های اینترنتی است و تاکنون پایه گذار بسیاری از سرویس های خرید نوین شده است.

اشتراک گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *