کوتاه پیرامون استاندارد

متن زیر خلاصه ای ازسخنرانی مرحوم آقای عطروش  قائم مقام سابق موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بمناسبت گرامیداشت سالروز جهانی استاندارد می باشد :

در روز ۱۴ اکتبر ۱۹۴۶ میلادی اندیشه تشکیل سازمان بین بین روسای بیست و پنج کشور در (ISO ) المللی استاندارد  لندن شکل گرفت و هم اکنون مقر آن سازمان در شهر ژنو است .

به همین مناسب مجمع عمومی سازمان بین الملل ی , استاندارد در سال ۱۹۶۱ مقرر داشت که از سال ۱۹۷۰ چهاردهم اکتبر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شود ، این امر با استقبال سازمان ملل متحد مواجه شد تا اهمیت و ارزش فراوان استاندارد برای جهانیان آشکار گردد.

هم اکنون در سراسر جهان ، موسسه های مختلف جهت تهیه ،تنظیم و اجرای قوانین و مقررات استاندارد ،امکانات اجرایی و ابزارهای علمی فراوانی را به کار می گیرند .
استانداردهایی که این موسسه ها در سطح کشورها وضع می کنند ، استانداردهای ملی خوانده می شود ، موسسه های استاندارد کشور ها ی مخنلف ،از جمله ایران ، عضو سازمان جهانی استاندارد هستند که با همکاری و همفکری موسسه های استاندارد ملی کشور ها ، استانداردهای بین المللی ایزو را تهیه وتدوین می نمایند .

مفاهیم ، اهمیت و کاربرد استانداردها

از اصطلاح روزمره مردم که فلان پیچ و مهره ، قطعه و دستگاه باید استاندارد باشد تا کاربرد واژه علمی آن توسط متخصصین که با کلمات و جملاتی از قبیل ضابطه ، منطق ، قانون ، معیار ، حدود قابل قبول یا قابل پذیرش بکار برده می شود میتوان به وفور کاربرد استاندارد دربخشهای گوناگون زندگی امروز پی برد.

در حقیقت اگریک کالا یا خدمات یا فعالیت بر اساس یک ضابطه و یا منطق قابل قبول( که منشاء علمی ، فنی و تکنولوِژیکی داشته باشد ) طراحی ،تولید وارائه شود، می گویند استاندارد است و میتوان اطمینان داشت که بکار گیری آن ، ایمنی ، بهداشت و سلامتی وصرفه اقتصادی مصرف کننده را تضمین می نماید .

در تاریخ گذشته کشورمان هم رعایت نظم و انضباط در اغلب عرصه ها مثلا در ساخت بناهای تاریخی تخت جمشید ،احداث و تعبیه ساختمانهای مجزا برای امور مختلف حکومتی و حتی در احداث کانال های جمع آوری فاضلابها، رعایت ضوابط و استاندارد ها مشهود بوده است .

در قرآن مجید(سوره الرحمن ) با آیه« و وضّع المیزان و لا تّطغو فی المیزان » مواجه می شویم که از نظم و انضباط کائنات سخن می گوید،حضرت علی ( ع) با جمله معروف : « اوصیکم به تقو الله و نظم امرکم » توصیه به رعایت تقوی و نظم در امور می فرمایند، همچنین آیه« و زنو باالقسط … » اشاره به وزن کردن با ترازوی دقیق دارد.

قرن بیست و یکم ، عصر تحول و پیشرفتهای مهم در علم و فن آوری برای جهانیان به شمار می آید، رشد دانش و فناوری بویِژه درتولید و اقتصاد سرعت روز افزونی پیدا کرده و رقابتهای تجاری به عنوان یک عامل تعیین کننده در بازارهای بین
المللی خودنمائی می کند ،بارشدتولید در کشورهای مختلف ، کاربرد استانداردها و لزوم ارتقاء کیفیت تولیدات نیز از اهمیت بیشتری برخوردارشده است .

تاریخچه استاندارد در ایران

گذشته از پیشینه تاریخی نا نوشته استاندارد در ایران ، نخستین سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاسها در سال ۱۳۴۰ شمسی تاسیس گردید . بعدها در سال ۱۳۳۱ به لحاظ ضرورت تعیین ویِژگیها و خصوصیات و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی ، ایجاد تشکیلاتی رسمی مورد توجه قرار گرفت و هسته اولیه سازمان استاندارد در وزارت بازرگانی وقت تشکیل شد .

در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، این موسسه کار خود را در چارچوب هدفها مسئولیتهای تعیین شده آغاز کرد و امروزه با داشتن ادارات و آزمایشگاههای تشخیص کیفیت د رتهران و اقصی نقاط کشور امر تدوین و نظارت بر کالا ها و فرآورده های صنعتی ، کشاورزی ، مهندسی پزشکی ، ساختمانی و غیره که تولید داخل کشور یا صادرات و واردات را داشته باشد ، عهده دار می باشد.

علامت استاندارد ایران از حروف اول کلمات استاندارد و ایمنی به زبان انگلیسی گرفته شده است وعبارت : ایزیری(isiri ) مخفف کلمات زیر است:

Institute of Standard and Industrial Research of Iran

مختصری از پیام روز جهانی استاندارد( ۱۴ اکتبر  ۲۰۱۰)

شعار پیام : استاندارد ها جهان را برای همگان دست یافتنی میسازد.

حداقل ۶۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا تحت تاثیر نوعی ناتوانی قرار دارند . یک چهارم از کل ساکنان کشور های توسعه یافته شصت ساله یا مسن ترند . تا سال ۲۰۵۰ اکثر کشورهای در حال توسعه نیز وضعی مشابه خواهند داشت و افراد دارای ناتوانی همچون افراد توانمند ، خواستار دستیابی مساوی به امکانات زندگی اقتصادی ، اجتماعی و غیره هستند . استفاده از آسانسور ، یا در سفر ها ، و یا روشن کردن یک وسیله و استفاده ایمنی از یک دستگاه ، طراحی مناسب سطوح شیبدار ، استفاده از حسگرها در باز و بسته شدن درب ها و غیره برای رعایت فاکتور های مهندسی انسانی در استاندارد ها قابل ملاحظه می باشد و نیاز ضروری هر انسان توانمند یا ناتوان می باشد.

اشتراک گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *