سپر صدا بسازیم

شاید بشود گفت، زنده شدن جنبه هایی از دانش کهن در عصر جدید اتفاق خوب زندگی انسان امروزی است که اندک اندک شکل گرفته و در سراسر جهان رو به گسترش است. منظورم بازگشت دوباره انسان به روشهای کهن و دیرینۀ درمان بیماریها در ابعادی وسیع تر، و روکردن به نظم زندگی برای کسب رضایت خاطری عمیق و حقیقی است.
آنچه اندیشمندان و حکیمان بزرگ ایرانی همچون ابو علی سینا و زکریای رازی، صدها سال پیش سعی در تعلیم آن داشتند و بشر حتی هزاران سال پیش در زندگی خویش رعایت میکرده، و طی عصر صنعتی و ماشینی به فراموشی سپرده شده بود، از نو در حال جان گرفتن است.
طب سنّتی که ابوعلی سینا از آن مینوشت اکنون در معتبرترین دانشگاه های جهان تعلیم داده می شود. گیاهان دارویی و جوشانده هایی که مادر بزرگ ها برای درمان بیماریها توصیه میکردند و با ورود پزشکی مدرن و داروهای شیمیایی، تحقیر و بعد به کلی طرد شده بود، از نو فواید خود را اثبات می کند به طوری که اکنون میبینیم بعضی از شبکه های تلویزیونی برخی برنامه هایشان را با دمنوش های گیاهی همراه میکنند و برنامه های کاملی نیز به شرح خواص گیاهان دارویی و طب سنتی اختصاص می یابد.

این اتفاق خوب فقط مختص گیاهان دارویی یا درمان با روشهای طب سنتی نیست. انواع نظام های کهن همچون آب درمانی، رایحه درمانی، موسیقی درمانی، آواز درمانی، خنده درمانی، طبیعت درمانی، هنر درمانی،(با تمام طیف وسیع هنرهای اصلی و کار با دست، از جمله بافتنی، گلدوزی، خیاطی و…)، حرکت درمانی و…. با آمیزه هایی از دانش جدید در حال ظهور دوباره اند و نکته اساسی اینکه الزاماً نباید بیمار باشیم تا برای درمان به این روشها روی آوریم. منظور از تمام این شیوه ها نزدیکی و آشتی با طبیعت برای برخورداری از سلامت و سر زندگی جسمی و روحی است.

اگر بدانیم که ریشه و منشاء تمام ناراحتیها و نگرانی ها و بیماری ها به قول مولانا «جدایی ما از اصل خویش » یا ناهماهنگی با طبیعت و زندگی طبیعی است، در می یابیم که چرا بهترین بیمارستان های برخی از ایالات آمریکا هم اکنون اتاقی را به دود کردن اسپند برای ضدعفونی کردن محیط و نیز درمان بیماران با گیاهان دارویی اختصاص داده اند. همچنین درپاره ای از بیمارستان ها و آسایشگاه ها از اتاق خنده برای کاهش تنش و اضطراب افراد و افزایش قدرت روحی و سلامت بیماران بهره می گیرند.

خانم سوزانا هانسر رئیس واحد موسیقی درمانی دانشگاه برکلی آمریکا میگوید «وقتی به جای حرف زدن، آواز میخوانید در صدایتان آهنگ، موسیقی و اوج هست و این چیزی است که باعث میشود خودتان را در سطحی عمیق تر بیان کنید. از آن جاییکه خواندن عملی عمیقاً درونی است (که به بدن ما مربوط می شود)پس قطعاً تغییراتی در جسم مان پدید می آورد. »

از روش های مهم همآهنگی با طبیعت و حفظ و تقویت سلامت جسمی و روحی که این روزها مورد توجه است، آواز خواندن انفرادی و جمعی است که تحقیقات وسیعی روی اثرات و فواید آن صورت گرفته و به منزله احیای دانش کهن بشر در رابطه با مراکز انرژی بدن و نقش صداهای هماهنگ و آوازهای الهامبخش در رفع انسداد این مراکز انرژی است. به علاوه تحقیقات نشان میدهد که آواز خواندن باعث بالا رفتن روحیه و تقویت نظام ایمنی بدن میشود و تأثیر مثبت جسمی و روحی کاملاً محسوسی دارد.

آوازهای فردی و جمعی از دیرباز بخش مهمی از مراسم و آیین های جوامع بشری بوده که همچنان در اعیاد، عزاداریها، و گردهمایی های کوچک و بزرگ خانوادگی و اجتماعی سرتاسر جهان متداول است.
آن چه انسان عهد باستان احتمالاً نمیدانسته دلایل علمی تأثیر آواز خواندن بر سلامت عمومی بدن است، که اینک با پژوهش در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان در حال کشف شدن است.
گفته اند معماری نوعی موسیقی جامدیت یافته است. و خبر خوب اینکه همۀ ما می توانیم از صدایمان، این ابزار خدادادی برای بیان و رفع دلتنگیها، بروز احساسات قلبی، ابراز شور و شادی، و وصل به منشاء هستی استفاده کنیم.

همۀ ما می توانیم با ترانه ای زیبا و شاد با موسیقی الهام بخش، با سروده های معنوی روحیه مان را بالا ببریم، جسم و جانمان را تازه سازیم و شادابی و طراوت بیشتری را تجربه کنیم.
آواز خواندن در واقع عملی است برای هماهنگ شدن با کل جهان هستی و منشاء شفا و شور و شادی. وقتی بدانیم «نا- هم – آهنگ » شدن انسان با طبیعت، علت اصلی مشکلات جسمی و روحی و عاطفی بوده است، پس برای رفع این علت باید با طبیت هم – آهنگ شویم.
«هم- آهنگ » شویم تا طعم زندگی حقیقی یعنی زندگی منطبق بر ضربآهنگ های طبیعت و همگام با چرخه های طبیعی جسم و روح مان را حس کنیم.
پروفسور گراهام ولش مدیر مرکز بین المللی تحقیقات آموزش موسیقی دانشگاه لندن که بیش از سی سال عمرش را صرف مطالعه روی اثرات آواز خواندن کرده، میگوید بدن انسان یک سیستم یکپارچه است و بین ذهن و بدن ارتباطات زیادی وجود دارد. سیستم عصبی، دستگاه ایمنی بدن انسان و غدد داخلی همه به یکدیگر وصل هستند و برای سلامتی کامل، همگی باید هم – آهنگ با یکدیگر کار کنند. آواز خواندن عمل ساده و لذت بخشی است که می تواند به این هدف کمک کند.
برای آواز خواندن نیازی نیست حتماً به کلاس آواز برویم؛ فقط کافی است ارزش و اهمیت آواز خواندن را بشناسیم و از این ابزار ارزشمند استفاده کنیم و آواز خواندن را عادت همیشگی مان بسازیم.
خوب است بدانیم :آواز خواندن درد را کاهش میدهد و روحیه را بالا میبرد. آواز نظام ایمنی بدن را تقویت می کند، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و ظرفیت ریه را بالا میبرد. آواز انرژی بخش است، زخمها را التیام میبخشد و به انسان بال پرواز میدهد.
آواز مواد شیمیایی نیروبخش در بدن آزاد میکند و میدان انرژی بدن ما را متعادل میکند. آواز قلب را سالمتر، گردش خون را متعادل و عمر را طولانی تر میکند.
«بام و در این خانه همه بیت وترانه است »………… . ………. آواز بخوانید

اشتراک گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *