غلبـه بـر تـرس

 

ترس واقعیّتی است که در زندگی ما حضور خارجی دارد و با پیامدهای خود قصد دارد ما را متقاعد سازد که هرگز نمی‏توانیم به آرزوهایمان دست یابیم. از این رو ما را دائماً در حال سکون نگاه داشته و از بیان عشق و محبت به عزیزانمان محروم می‏نماید.

ترس قلمرو زندگی ما را چنان محدود می‏کند تا در دایرۀ کوچک زندگی خود محبوس شویم، امّا واقعاً چگونه می‏توان با این موضوع روبرو شد و بر آن غلبه کرد؟

باید اذعان داشت که ترس لزوماً در شرایطی خاص، واکنش بدی نیست. این عمل می‏تواند به‏ عنوان عنصری برای حفاظت ما باشد، امّا تفاوت بارزی بین ترسی که مانع سقوط ما از ارتفاعی بلند می‏شود، با ترسی که ما را از حق زندگی کردن محروم می‏سازد، وجود دارد. حال نکاتی را جهت غلبه بر ترس و کنترل زندگی بیان می‏کنیم.

 

ارتباط با دیگران:

همۀ انواع ترس، چه‏ بزرگ و چه‏ کوچک، در تنهایی شخص، نیرویی مضاعف می‏یابند. برای غلبه برآن، دوستی را پیداکنید تا ترس‏هایتان را با او در میان بگذارید. غالباً ترس‏هایمان را ابراز نمی‏کنیم، زیرا می‏ترسیم نظر دیگران در بارۀ ما عوض شود. پس چه بهتر است با شخصی قابل اعتماد، یا ترجیحاً با یک مشاور دردِ دل کنید. آنان به شما کمک می‏کنند تا ترس‏هایتان را در نور جدیدی ببینید و شما را تشویق می‏نمایند تا از مواجه‏‏ شدن با آنها نترسید.


برنامه داشتن برای زندگی روزانه:

برای زندگی روزانۀ خود برنامه‏ ریزی کنید و ساعات مشخصی را جهت فعالیت‏های مختلف در نظر بگیرید.

برنامۀ مشخص، خود عامل ایجاد امنیت است، زیرا می‏دانیم درصدد انجام چه‏ کاری هستیم. بسیاری از اوقات در نتیجۀ نداشتن برنامه ریزی خاص، عناصر پیش‏بینی نشده‏ ای به‏ وجود می‏آید که عامل ایجاد ترس می‏شوند. اگر بتوانیم آنچه قابل کنترل است، انجام دهید (برنامه‏ ریزی)، آنگاه توان رویارویی با عناصر کنترل نشده بیشتر می‏گردد.

یاد گیری فنون آرامش بخش:

اگر ترس منجر به آسیب‏های جدی شده و سلامت شخص را به خطر اندازد، باید از فنون آرام‏‏بخش استفاده گردد، از جمله روشهایی مانند ریلکسیشن (تمرکز جهت استراحت ذهن)، یوگا و موزیک‏های آرامش‏ بخش جهت آرام ‏سازی فرکانسهای امواج مغزی.

رشد زندگی معنوی و روحانی:

در مواقع بحران، حقایق روحانی که تحت هیچ شرایطی تغییر نمی‏کنند، کمک بزرگی به شخص می‏نمایند. این حقایق علاوه بر حس امنیّت، دلیلی برای زندگی و امید داشتن به ما می‏دهد. اگر شما دلیلی برای امید و زندگی ندارید، با یک استاد موفقیّت مشورت کنید و یا کتاب مقدّستان را مطالعه نمائید.


مواجه شدن با ترس:

آخرین اقدام، رویارویی با ترس است، اگر ترسی که با آن روبرو هستیم، در فکر ما ریشه دارد یا به عبارت دیگر، اگر خطری واقعی در بیرون ما را تهدید نمی‏کند و صرفاً از خطری تخیّلی در ذهنمان می‏ترسیم، بهترین پادزهر، انجام دادن عملی است که از آن ترس داریم. فراموش نکنید که باید قدم به قدم و مرحله به مرحله با ترس‏ها روبرو شد.

مثلاً نمی‏توان به‏ یکباره ترس از سخن گفتن در جمع را با سخنرانی در تالاری بزرگ رفع نمود. اوّل از گروه‏ های کوچک و اشخاصی که با آنها آشنائید، شروع کنید. مواجه شدن با ترس‏ها یک فرایند و روند است.

 

       

اشتراک گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *