تاریخچه وحدت

اندیشۀ “وحدت نوین جهانی” در سال ۱۳۱۲ بصورت هستۀ اولیه، پیرامون یکتاپرستی و خداشناسی در مقابل باورهای مارکسیستی زمان تأسیس گردید، در سال ۱۳۳۰ تحت عنوان انجمن تبلیغات اسلامی و با همّت جمعی از یاران ، رسماً با هدف پالایش عقاید دینی از خرافات و نمایاندن حقیقت دین ، به نشر عقاید اسلامی پرداخته و پس از سالها فعالیت فکری – فرهنگی در عرصۀ روشنفکری دینی ، از سال ۱۳۴۶ با تبدیل به انجمن وحدت نوین جهانی ، پای به عرصۀ بین الملل نهاده و فعالیتهای روشنفکری دینی خود را پس از اقبال در بین جوانان میهن ، در مجامع جهانی نیز گسترش می‏دهد .

انتشار تئوریهای مکتب روحی و حکمت نوین و متعاقباً مخالفتها و موافقتها و سایر عوامل، دلایلی بودند که این مکتب را در آن زمان توفیق بخشیدند ، اما از سالهای پایانی دهۀ ۵۰ به بعد ، فعالیتهای این مکتب که در دهه‏ های پیش جهانی شده‏ بود ، بعلت رحلت دو تن از رهبران بانفوذ‏ خود به افول گرائید و ازسال۶۱ نیز با به زندان کشیده شدن شاخصترین چهرۀ گردانندۀ آن بطور کلی متوقف گردید .

در سال ۵۹  حشمت الله دولتشاهی رهبر و بنیانگذار مکتب ، و متعاقب آن در سال ۶۰  دکتر عطاءالدوله شهاب پور تحول یافته و وحدتیان پس از حدود ۵۰ سال فعالیت ، دو تن از رهبران خود را از دست دادند. علی اشرف کشاورز تنها رهبر بازماندۀ آن دوران ، که پس از رحلت یاران خود همچنان در عزلت بسر میبرد ، از دور ناظر برگزاری جلسات روزانه و پر ازدحامی بود که با حضور جوانان حقیقت جو ، توسط “سخنگو” اداره می‏شد .

این دورۀ حیات جدید ‏مکتب نیز به‏ دلیل ضایعۀ تأسف بار رحلت سخنگو به انتها رسید ولی به‏ مصداق ” هرگز هدر نشد زحمت عاشقان حق ” ، جوانه‏ ای که از دل تعلیمات سخنگو در زمان جلسات وی بر تنۀ درخت این مکتب زده شده بود تبدیل به نهالی گشته و به تبلیغ ادامه می‏دهد.

این نهال وحدت با پایه قراردادن تعلیمات خود بر اساس تعامل حکمت نوین با اندیشه های نو ، اکنون پس از آنکه ۱۹ سال از عمر آن می‏گذرد به صورت مستقل و تحت عنوان انجمن رهروان وحدت نوین جهانی میزبان اندیشۀ شما می‏باشـد .

از سوی دیگر نیز در سال ۷۹ آقای علی اشرف کشاورز ، آخرین بازماندۀ حلقـۀ مؤسسین و رهبری ، پس از سالها سکوت و نظارت، به تشکیل جلساتی تحت عنوان وحدت نوین جهانی اهتمام نمود و اساس تعلیمات خود را بر پایۀ  دانش سنتی و  پیشین وحدتیان بنا نهاد.

 در سالهای اخیر دامنۀ تبلیغات انجمن وحدت ، به‏ دلیل مهاجرت برخی از هواداران ، به کشورهای مختلف اروپایی و نیز امریکا کشیده شده ولی در ایران نیز انجمن رهروان وحدت نوین جهانی اهتمام به پاسداشت اعتقادات رهبران حقیقت جو و دیندار خود دارد .

اشتراک گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *