بیان خواسته ها در زندگی

خطر ناک ترین آسیبی که هر زندگی زناشویی را تهدید می کند ؟!

یکی از آسیب هایی که هر زندگی زناشویی ، حتی خوشبخت ترین آن ها را تهدید می کند ، آن است  که زن یا شوهر  خواسته های خود را مطرح نمی کنند . مطرح نکردن خواسته ها می تواند خطر بر آورده نشدن  خواسته و در نتیجه کسالت روحی ناشی از بر آورده نشدن آن ها را به دنبال داشته باشد . خواسته های شما می تواند احساس های مثبت یا منفی  شما را نسبت به بعضی  رفتارهای همسرتان شامل شود . به طور مثال ، شما دوست ندارید شوهرتان با موهای ژولیده و لباس نا مرتب بیرون برود یا دوست ندارید خانم شما در مهمانی ها بلند بلند بخندد . یا آنکه دوست دارید شوهر شما در برخورد با دوستانش متین تر از آنچه هست ، برخورد کند . خواسته ی شما هر چه هست ، با او در میان بگذارید .

در بررسی های متعددی که روی زوجین به عمل آمده ، بیشترین عللی که در توجیه بیان نکردن خواسته هایشان  عنوان کرده اند عبارت است از :

  • عدم قدرت ابزار وجود :(وقتی می خواهم خواسته ام را به او بگویم ، بغضم می گیرد .)  ( نمی توانم با او راحت صحبت کنم )
  • پیش بینی های غیر منطقی :(می ترسم اگر خواسته ام را بگویم ، او ناراحت شود.)  ( اگر خواسته ام را بگویم ، ممکن است بداخلاقی کند )  ( حوصله بد خلقی اش را ندارم ) ( پس چرا بگویم دلم می خواهد چطور باشد .)
  • معامله :(بهتر است چیزی نگویم ، چون در آن صورت قهر می کند  و منزل پدرم نمی آید )  ( صبر کنم امشب از خانواده ام  به گرمی پذیرایی کند ، بعدها به او می گویم که آرایشش غلیظ است )
  • طفره رفتن : ( ولش کن بابا، حوصله جر و بحث ندارم ) ( چه فایده ، اگر لج کنه ، چه کار می توانم بکنم )

اینگونه پیش فرض ها باعث می شود نتوانید با شهامت ، خواسته خود را مطرح کنید . بنابرین خواسته ای که در دل پنهان می کنید و به دلیل آشکار نکردن آن بر آورده نمی شود ، می تواند تبدیل به خشم پنهان شود . در حالیکه مطرح ساختن آن می تواند بسیاری پیامد های ناگوار آن جلوگیری کند . در رابطه زناشویی موفق  ، زن و شوهر بایستی بتوانند هر گونه خواسته ای را که از یکدیگر دارند ، مطرح نمایند . ولی قبل از آن  می بایست به خواسته ی خود فکر کنند و در صورتیکه آن خواسته از روی خود خواهی با توقع غیر منطقی باشد، آن را کنار بگذارید ، زیرا مطرح کردن آن می تواند با عدم استقبال یا مشاجره روبرو شود . بنابرین قبل از آنکه خواسته تان را مطرح کنید ، در ذهن خود بپرسید :

( چرا من این خواسته را دارم .آنگاه اگر دلایل منطقی برای آن یافتید ، در کمال ملایمت و با لحنی مودبانه آن را با همسرتان  در میان بگذارید و اگر او در ابتدا از پذیرفتن آن امتناع کرد ، پافشاری نکنید و در موقعیت بهتری از نظر روحی ، او را آماده پذیرفتن خواسته تان دیدید ، آن را دوباره مطرح کنید و دلایل  مطرح کردن آن را نیز بیان نمایید.)

 

اشتراک گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *