اثر پروانه ای

نظریه ای هست به نام ” اثر پروانه” یا  “Butterfly Effect” خلاصه آن این است که حتی حرکت بالهای یک پروانه بر روی حرکت و موقعیت اجرام آسمانی اثر می گذارد. مشاهده و نمایش و محاسبه این اثر کار ساده ای نیست . مطلبی که توجه شما را به آن جلب می کنیم اینست که روی میز صبحانه ، هنگام عبور از کنار همسایه ، موقع سبقت گرفتن از یک ماشین ، موقع روبرو شدن با یک همکار ، در هنگام پاسخ به یک تلفن و یا یک مذاکره و جلسه و…… می توانیم سلام کنیم ، لبخند بزنیم ، کلام مهر آمیز بگوییم ، عکس العمل مثبت انجام دهیم و گره گشایی کنیم یا بر عکس با سردی ، غرور ، خودخواهی ، بی اعتنایی ، حرف سردی بزنیم ، حرکت تلخی انجام دهیم ، منفی بافی کنیم و در جریان امور سد ایجاد کنیم ….

در همه این حالت ها هم محاسبه و مشاهده نتیجه عمل مان بر روی زندگی خودمان و دیگران کار ساده ای نیست ….ولی این نظریه ما را بیدار می کند که بدانیم اثر اعمال ما بر روی جامعه ، شخص مقابل و خودمان در مرزی که فکر می کنیم محدود نیست ….بلکه این اثر بسیار قابل توجه است و حتی ممکن است مثل چکاندن ماشه یک اسلحه، روشن کردن فتیله یک بمب ، استارت یک موشک ، زدن جرقه یک آتش سوزی ، انداختن گلوله اولیه یک بهمن و… موجب تغییرات عظیم غیر قابل مقایسه با اثر اولیه عمل ما شود.

درست است که این اتفاق همیشه نمی افتد ولی نمی توان گفت که انجام یک عمل فقط در محل وقوع باقی خواهد ماند.

در زمینه امور اجتماعی نیز همین قاعده بر قرار است، هر عمل کوچک یا بزرگ ما چه خوب چه بد ، مثل تخلف رانندگی ، ادای نادرست کلمات ، لحن نا مناسب گفتار ،زیاده خواهی در معاملات ، حفظ و نظافت محیط زیست ،بی توجهی به حقوق دیگران و…. اثر شگفت انگیز و غیر محاسبه ای در محیط پیرامون و جهان هستی دارد . اگر از این زاویه به پندار ، گفتار ، داوری ، کردار و … خود نگاه کنیم ، خیلی باید بیشتر از قبل مواظب باشیم ، وضعیت فعلی زندگی و دنیای امروز نتیجه نیک و بد عملکرد کسانی در گذشته است و دگرگونی آن تمام گیتی را دگرگون می کند .

اشتراک گذاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *